I dag ble verdens første utslippsfrie fergesamband mellom Anda og Lote satt i drift, og de to batterifergene MF Gloppefjord og MF Eidsfjord døpt. Fergesambandet er del av E39 og binder sammen kommunene Eid og Gloppen i Sogn og Fjordane.

– Å trafikkere fergesamband med batteriferger er et første skritt i det grønne skiftet i maritim sektor. De neste årene vil det komme rundt 50 ferger med batterier, de fleste bygget ved norske verft. Neste skritt er å gjøre andre skipstyper utslippsfrie, sier teknologiansvarlig i ZERO Marius Gjerset.

På verdensbasis står skipstrafikken for en betydelig del av utslippene. Norge har tatt en ledende posisjon på utviklingen av utslippsfrie fartøy, og i tillegg til batteriferger er både cruiseskipene Future of The Fjords og Vision of The Fjords, og containerskipet Yara Birkeland under bygging og utvikling. Norske verft og teknologimiljøer er inne i teknologiløsninger, konseptvalg og bygging. Dermed kan utvikling av fornybare og utslippsfrie skip bli både lønnsomt for Norge og viktig for klima.

– Noe av det viktigste Norge kan bidra med av klimaløsninger, er å utvikle utslippsfrie skip i alle kategorier, og bidra til å bygge et tidligmarked for disse. Da legger vi et grunnlag for at utslippsfrie skip kan fase ut dagens dieseldrevne skip, sier Gjerset.

En forutsetning for at Norge skal lykkes er gode politiske vedtak om nullutslippskrav til alle nye skip som skal kjøpes inn fremover, krav om utslippsfrie fjorder og havner, og en framtidsrettet bransje som utvikler og tar i bruk nye utslippsfri løsninger.