5. mai 2017 Denne artikkelen er over 2 år gammel
Tungtransportforum: Hydrogen i transportsektoren
Årets andre Tungtransportforum ble arrangert av Zero 4. mai. Denne gangen handlet det om hvordan hydrogen kan bidra til å kutte utslipp i nyttetransporten, om hvilke kjøretøy som finnes og som kommer, og hva vi kan bidra til fra Norge.
Under finner du alle presentasjonene fra dagens seminar. Hele arrangementet ble også streamet live, og videoopptakene finnes nederst på nettsiden.
Hydrogen – en del av løsningen
- Liv-Elisif Kalland i ZERO ønsket velkommen til seminaret: Introduksjon Hydrogen i transportsektoren
- Martin Kirkengen, avdelingsleder IFE snakket om hvor hydrogen kan spille en rolle som nullutslippsløsning: Null-utslipp i transport – hvorfor vi trenger både hydrogen og batterier
Hydrogen – hvor er vi i dag?
- ASKOs hydrogenpilot på veien mot 100% utslippsfri distribusjon Roger Sæther, prosjektleder ASKO Midt-Norge: Hydrogen i ASKO
- Utvikling av hydrogenlastebiler John Lauvstad, kommunikasjon- og brandingdirektør i Norsk Scania: Hydrogenlastebiler Scania
- Hydrogenstasjoner i Norge i dag og mot 2020 Roger Hertzenberg, daglig leder Uno-X Hydrogen: Uno-X Hydrogen
- Hydrogen som rekkeviddeforlenger for elektrisk varetransport Pierre Dodu, salgsdirektør for Nord Europa Symbio FCell: Symbio approach to hydrogen mobility
- Hydrogenbilen i dag og i morgen Jørn Jakobsen, flåtesjef Hyundai: Hydrogenbilen i dag og i morgen
Veien mot et konkurransedyktig hydrogenmarked
- Når blir hydrogen konkurransedyktig for tungtransporten? Martin Hirth, GreenSight: Når blir hydrogen konkurransedyktig
- Eksempler på lønnsomhet ved bruk av hydrogen som drivstoff Bjørn Simonsen, Nel Hydrogen: Eksempler på lønnsomhet ved bruk av hydrogen som drivstoff
- Infrastruktur for et større antall busser (EU-prosjektet NewBusFuel) Ulf Hafseld, daglig leder Hyop: NewBusFuel – Recommendations for large scale hydrogen refueling
- Internasjonalt samarbeid for forsering av hydrogenmarkedet Kristian Vik, generalsekretær Hydrogenforum: Internasjonalt samarbeid for akselerering av av hydrogenmarkedet i Norge
Virkemidler for hydrogen i transportsektoren
- Byene som drivkraft for hydrogen Greenstat AS: Byene/kommunene og fylkeskommunene sin rolle ifm innfasing av hydrogen som energibærer
- Hvordan få fart i fornybart hydrogen til transport Kari Asheim, ZERO: Hvordan få fart i fornybart hydrogen til transport?
- Paneldiskusjon blant distributører som ønsker å benytte hydrogenlastebiler ASKO og Tine
- Byer og regioners rolle Øystein Ihler, Oslo Kommune og Akershus fylkeskommune: Klima- og energistrategien for Oslo og Solveig Schytz: Rullering av hydrogenstrategi 2014-25 for Akershus og Oslo
- Enovas virkemidler for hydrogen til transport Petter Hersleth, Markedsskjef Transport Enova: ENOVAs støtte til hydrogen
- Finansieringsmodell for rask utvikling av utslippsfri landtransport med PILOT-E Trond Moengen, Prosjektleder: PILOT-E Utslippsfri landtransport
På seminaret kunne man finne disse rapportene:
BlueMove rapporten: Mulighetsstudie for hydrogen-produksjon, industri, lagring og distribusjon
Etter seminaret bidro blant andre Symbio F-cell, Renault og ENOVA i workshop om anskaffelse av utslippsfri varebil og støtte fra ENOVA.
Parallelt med seminar arrangerte ZERO også seminar om nullutslippsløsninger i maritim transport, hvor det også ble presentert aktuelle hydrogenløsninger. Presentasjonene fra dette seminaret finnes her.
Med hydrogen på tanken kan man produsere strøm i en brenselscelle for å drive biler, lastebiler, busser, ferger og skip. Fordelene med hydrogen sammenlignet med batteri er at man lettere kan ta med mer energi, og at fylling kan være raskere og mer fleksibelt. Les mer om ZEROs arbeid med hydrogen her.