fbpx
5. mai 2017
Denne artikkelen er over 2 år gammel

Tungtransportforum: Hydrogen i transportsektoren

Årets andre Tungtransportforum ble arrangert av Zero 4. mai. Denne gangen handlet det om hvordan hydrogen kan bidra til å kutte utslipp i nyttetransporten, om hvilke kjøretøy som finnes og som kommer, og hva vi kan bidra til fra Norge.

Under finner du alle presentasjonene fra dagens seminar. Hele arrangementet ble også streamet live, og videoopptakene finnes nederst på nettsiden.

Hydrogen – en del av løsningen

_DSC3287CNGE

Hydrogen – hvor er vi i dag?

_DSC3299CNGE

  • ASKOs hydrogenpilot på veien mot 100% utslippsfri distribusjon Roger Sæther, prosjektleder ASKO Midt-Norge: Hydrogen i ASKO
  • Utvikling av hydrogenlastebiler John Lauvstad, kommunikasjon- og brandingdirektør i Norsk Scania: Hydrogenlastebiler Scania
  • Hydrogenstasjoner i Norge i dag og mot 2020 Roger Hertzenberg, daglig leder Uno-X Hydrogen: Uno-X Hydrogen
  • Hydrogen som rekkeviddeforlenger for elektrisk varetransport Pierre Dodu, salgsdirektør for Nord Europa Symbio FCell: Symbio approach to hydrogen mobility
  • Hydrogenbilen i dag og i morgen Jørn Jakobsen, flåtesjef Hyundai: Hydrogenbilen i dag og i morgen

Veien mot et konkurransedyktig hydrogenmarked

_DSC3315CNGE

Virkemidler for hydrogen i transportsektoren

_DSC3322CNGE

_DSC3363CNGE

På seminaret kunne man finne disse rapportene:
BlueMove rapporten: Mulighetsstudie for hydrogen-produksjon, industri, lagring og distribusjon

Etter seminaret bidro blant andre Symbio F-cell, Renault og ENOVA i workshop om anskaffelse av utslippsfri varebil og støtte fra ENOVA.

Parallelt med seminar arrangerte ZERO også seminar om nullutslippsløsninger i maritim transport, hvor det også ble presentert aktuelle hydrogenløsninger. Presentasjonene fra dette seminaret finnes her.

Med hydrogen på tanken kan man produsere strøm i en brenselscelle for å drive biler, lastebiler, busser, ferger og skip. Fordelene med hydrogen sammenlignet med batteri er at man lettere kan ta med mer energi, og at fylling kan være raskere og mer fleksibelt. Les mer om ZEROs arbeid med hydrogen her.