fbpx
30. september 2016
Denne artikkelen er over 2 år gammel

PM: Kan bli Ernas ”36,9”

Marius Holm
Marius Holm

– Om Erna Solberg vil unngå å gå inn historien som statsministeren som gikk av for å unngå fornuftige klimatiltak, må hun gjøre det lønnsomt å kutte utslipp og gjøre forurensende biler dyrere, sier ZERO-leder Marius Holm.

Regjeringen og støttepartiene ble i budsjettet for 2016 enige om at budsjettet for 2017 skulle inneholde en avgifts- og skatteomleggingen som gir ”betydelige reduksjoner i klimautslippene”.

– Regjeringens forslag om en netto skattelette til fossile bilister på en milliard kroner, må anses som et avtalebrudd, sier Marius Holm, leder i ZERO.

KrF og Venstre kan ikke la seg skremme av statsministerens ultimatum om at dette er så langt regjeringen kan gå.

– Dette kan i så fall bli Erna Solbergs ”36,9”, sier Holm.

ZERO har derfor følgende oppskrift på hvordan Erna Solberg kan overleve høsten:

1)      Gjør det lønnsomt å kutte utslipp:

CO2-avgiften på fossilt drivstoff må opp minst 1 krone.

– Det vil gjøre fornybart drivstoff produsert fra avfall og biomasse konkurransedyktig, og skape nye arbeidsplasser i industrien, sier Holm.

Enkelte forskere har sagt at prisene på drivstoff må dobles, men det er bare riktig dersom man skal få folk til å la bilen stå. En avgiftsøkning som gjør fornybar diesel konkurransedyktig, vil kunne ha stor klimaeffekt. Redusert trafikk kan vi oppnå gjennom bompenger og vegprising i byer og der alternativer til bilen finnes.

2)      Gjør forurensende biler dyrere 

Denne uken ble det presentert elbiler fra Opel og Renault som allerede våren 2017 vil gi nordmenn muligheten til Tesla-rekkevidde til under 300 000 kroner. Det bør gjøre det lettere å gjøre forurensende biler dyrere.

– Forbrukerne vil spare penger i det lange løp om forurensende biler blir dyrere – fordi de da vil velge biler med langt lavere driftsutgifter, sier Holm.

Biler i Norge har lang levetid, faktisk hele 19 år. Nysalg av forurensende biler gir utslipp langt fram i tid, og låser forbrukere til stadig økende bensinkostnader. I Norge har vi lykkes med å stimulere elbilsalget, men salget av forurensende biler øker like fullt. Engangsavgiften på nye biler har vist seg å gi store utslag i sammensetningen av bilparken, men ikke store nok.

– Forurensende biler bør derfor bli minst 15 000 kroner dyrere, mens nullutslippsbiler og ladbare hybrider med lang elektrisk rekkevidde bør forbli rimelige, sier Holm.

Med reell rekkevidde på over 300 km vil elbiler nå egne seg svært godt i distriktene.

– De fleste på bygda har lademuligheter hjemme, og kan enkelt spare både tid og drivstoffavgifter ved å skaffe seg en rimelig elbil med god rekkevidde, sier Holm.

 

Bilde av Marius Holm er tilgjengelige her. 

 

For mer informasjon kontakt:

Marius Holm, leder i ZERO, tlf 957 21 632

Jon Evang, kommunikasjonssjef, tlf 926 56 010.

Per Kristian Sbertoli, kommunikasjonsrådgiver, tlf 930 89 103