Tilgjengelige og kommende fossilfrie lastebiler

Har du mista oversikten over hva som finnes og hva som kommer av fossilfrie lastebiler? Fortvil ikke! ZERO har laget en enkel oversikt over tilgjengelige og kommende lastebiler på batteri, hydrogen og dedikerte drivlinjer for biodrivstoff. Skaff deg et raskt overblikk på denne siden, og les mer ved å klikke på lenkene.

Oversikten er laget etter beste evne ut fra informasjon som vi har kunnet oppdrive. Finner du feil eller mangler? Ta kontakt med oss!

Ansvarlig: Torfinn Belbo. Sist oppdatert 24.5.2018.

Tilgjengelige fossilfrie lastebiler

Under følger en oversikt over fossilfrie lastebiler som er tilgjengelige i Norge i dag.

Tips! ENOVA har en støtteordning for blant annet lastebiler på batteri, hydrogen og biogass. Les mer om denne her.

Emoss

Ombygde lastebiler fra MAN og DAF
Drivlinje: Batterielektrisk
Størrelse/totalvekt: 5-24 tonn, trekkvogn for 50 tonns semi
Rekkevidde: 50-250 km
Forhandler og service i Norge: Steco Miljø
Les mer her og her.

 

 

Volvo

Drivlinje: Biogass
Serie: FH
Ytelse: 420 eller 460 hk
Størrelse opp til 50 tonn
Rekkevidde opp til 1000 (flytende)
Les mer her.

Scania

Drivlinje: Biogass
Serier: P-, R-, G-serie
Ytelse: 280-410 hk
Størrelse: 18-50 tonn
Rekkevidde: 1100 km (flytende) eller 500 (komprimert)
Les mer her.

 

Iveco

Drivlinje: Biogass
Serie: Stralis
Ytelse: 400 hk
Størrelse: opp til 44 tonn
Rekkevidde: 1500 km (flytende) eller 570 (komprimert)
Les mer her.

Scania

Drivlinje: Bioetanol (ED95)
Serie: P-serie
Ytelse: 280 hk
Størrelse: opp til 26 tonn
Rekkevidde: sammenlignbar med diesel
Ta kontakt med Scania for mer info.

Utslippsfrie lastebiler annonsert for det europeiske markedet

Under følger en oversikt over elektriske lastebiler (batteri og hydrogen), som er annonsert at skal komme i salg og leveres til Europa.

Det er flere piloter og annonserte modeller som ikke er nevnt her pga. at det foreløpig ikke er kjent om eller når de skal kunne leveres til det europeiske eller norske markedet.

Volvo

Drivlinje: Batterielektrisk
Modellserie: FL/FE
Størrelse/totalvekt: 16/27 tonn
Rekkevidde: Opp til 300/200 km
Testing fra 2018¸ salg og serieproduksjon fra 2019
Les mer her.

 

 

Renault

Drivlinje: Batterielektrisk
Størrelse/totalvekt: opp til 19 tonn?
Rekkevidde: bydistribusjon
Tilgjengelig i Norge fra: 2019?
Les mer her.

Tesla

Drivlinje: Batterielektrisk
Modell: Semi
Størrelse/totalvekt: 36 tonn (USA)
Rekkevidde: 475 eller 800 km
Lansert 16. november 2017. Vil leveres til kunder i USA fra 2019. Uvisst når den kommer til Norge.
Pris: 1,2 eller 1,5 mill kr med hhv. liten og stor batteripakke.
Les mer her.

 

Nikola

Drivlinje: Hydrogenelektrisk
Modeller: One, Two
Størrelse/totalvekt: 36 tonn (USA)
Rekkevidde: 1290 – 1930 km
Lansert 1. desember 2016. Testing i USA fra 2018, serieproduksjon fra 2019. Flere norske kunder har bestilt, men det er foreløpig ukjent når den kommer til Norge
Les mer her.

FUSO

Drivlinje: Batterielektrisk
Modell: eCanter
Størrelse/totalvekt: 7,5 tonn
Rekkevidde: 100 km
Testing i Europa fra desember 2017, serieproduksjon fra 2019.
Les mer her og her.

BYD

Drivlinje: Batterielektrisk
Modell: T7
Størrelse/totalvekt: 11 tonn
Rekkevidde: 180 km
Tilgjengelig i Kina og USA. Kommer trolig i salg i Europa om 1-2 år
Les mer her.

BYD

Drivlinje: Batterielektrisk
Modell: T5
Størrelse/totalvekt: 7,5 tonn
Rekkevidde: 250 km
Tilgjengelig i Kina og USA. Kommer trolig i salg i Europa om 1-2 år.
Les mer her.

MAN

Drivlinje: Batterielektrisk
Modell: e-TGS/e-TGM
Størrelse/totalvekt: 12-26 tonn
Rekkevidde: opp til 200 km
Testing i Europa fra desember 2017, serieproduksjon fra 2020/21.
Les mer her.

Mercedes-Benz

Drivlinje: Batterielektrisk
Modellserie: eActros
Størrelse/totalvekt: 18 og 25 tonn
Rekkevidde: 200 km
10 lastebiler skal fra feb/mars 2018 ut i test i 2 år. Serieproduksjon planlagt fra 2021.
Les mer her og her.