Her følger noen utvalgte nyheter om utviklingen innen utslippsfrie nyttekjøretøy

30 amerikanske byer går sammen med mål om å kjøpe 114.000 elbiler
30 amerikanske byer, deriblant New York, Chicago og Los Angeles har gått sammen om å be bilfabrikanter om en kostnads- og mulighetsstudie for anskaffelse av 114.000 ladbare biler. Det er snakk om forskjellige kjøretøy, fra vanlige biler, politibiler, søppelbiler og busser. Les mer her.

Planer om å erstatte 70.000 bensindrevne taxier med elbil i Beijing
byd-e6-electric-taxi-in-service-in-shenzhen-china_100348441_m

Myndighetene i Beijing planlegger å erstatte dagens fossile taxiflåte med el-taxier i nye anskaffelser fra 2017, i følge et utkast til arbeidsprogram om luftforurensningskontroll for Beijing, Tianjin, Hebei, og omkringliggende områder i 2017. Les mer her og her.

Amerikanske Workhorse har signert intensjonsavtaler for leveranse av 2150 W-15 elektriske pick-up’er
Bilen har en batteripakke som gir en forventet rekkevidde på 13 mil på batteri. I tillegg leveres bilen med en rekkeviddeforlenger som går på bensin. Bilselskapet vil produsere W-15 på sin fabrikk i Union City, Indiana, et anlegg med kapasitet til å bygge 60 000 chassis i året. Selskapet forbereder nå produksjon, men dato for produksjonsstart er ikke satt. Forventet pris i USA på 450 000 NOK. Les mer her.

Volvo CE lanserer autonom elektrisk dumper HX2
concept-lab-press-2324x1200

Volvo presenterte nylig en autonom og batteridrevet dumper, HX2, på en messe i Las Vegas.  Dette er en konseptmaskin fra et forskningsprosjekt. Skanska Sverige vil teste maskinnen på et steinbrudd i Vest-Sverige i 10 uker på slutten av 2018. Etter dette vil Volvo CE undersøke resultatene fra prosjektet for å se om konseptet er levedyktig for industri. Foreløpig er dette arbeidet er bare et forskningsprosjekt, uten planer for industrialisering. Les mer her.

Symbio F-cell med Nissan e-NV200 Plug-In brenselcelle-varebil til taximarkedet i Europa
Symbio har presentert en Nissan e-NV200 som kommer med hydrogen-brenselcelle rekkeviddeforlenger ved FC Expo 2017 Tokyo. Det er Symbio sitt første prosjekt med en Nissan EV, etter tidligere å ha konvertert biler som Renault Kangoo Z.E. I Nissan e-NV200, vil 3,8 kg hydrogen lagret ved 700 bar og en 15 kW brenselcellepakke gjøre det mulig for kjøretøy å kjøre mer enn 500 km før man trenger å etterfylle. e-NE200 vil i følge Symbio egne seg til taxidrift. Green Car Congress rapporterer at salget av den tilpassede e-NV200 vil starte i september 2018. I tillegg til 24-kWh batteripakker, vil det også være 36-kWh alternativer tilgjengelig. Les mer her.

POWER2E AC POWER EXPORT
Amerikanske Pacific Gas and Electric Company (PG&E) har utviklet en løsning med en hybrid-lastebil som kan forsyne strøm til strømnettet, i samarbeid med Efficient Drivetrains Incorporated (EDI). Lastebilen, som under vanlig drift har en elektrisk rekkevidde på 80 kilometer og kan også levere inntil 160 kilowatt med strøm, nok til å levere strøm til 125 husholdninger fra batteri. Les mer her.

MAN og CNL vil få el-lastebiler på veien
RKX_4651_width_720_height_540

Fra slutten av 2017, vil MAN og CNLs medlemsbedrifter teste elektrisk drevne lastebiler til forskjellige formål i daglig tjeneste. Testkjøretøy vil først bli brukt hos ni CNL partnere – Gebrüder Weiss, Hofer, Magna Steyr, METRO, Quehenberger, REWE, Schachinger, SPAR and Stiegl – fra November 2017. Dette vil omfatte kjøretøy basert på MAN TGM-serien, primært 6×2 chassis med kjøleaggregat, samt bytte- og drikkecontainere. En semitrailer-kombinasjon danner også omfanget for testingen. Den første småserie-produksjonen vil begynne på Steyr-området mot slutten av 2018, hvor praktiske tester av CNL-firmaer vil starte ved utgangen av 2017. Serieproduksjon av el-lastebiler vil starte tidlig 2021. Les mer her.

Kundetesting av Mercedes-Benz Urban eTruck skal i gang i 2017
Daimlers Mercedes Benz Trucks skal levere sin eTruck til utvalgte kunder i år for testing. Lastebilen er på 25 t, med nyttelast på opp til 12.8 t, og med en rekkevidde opp til 200 km. Mercedes-Benz er for tiden i samtaler med rundt 20 potensielle kunder fra avfall-, matvare- og logistikksektoren. Kundene er lokalisert i Tyskland og andre deler av Europa. Les mer her og her.

Daimler starter globalt testprosjekt av Fuso eCanter
Den elektriske lettvektslastebilen Fuso eCanter vil testes globalt i 2017. Rundt 150 kjøretøy vil bli overlevert til utvalgte kunder i Europa, Japan og USA. FUSO Canter E-Cell har vært i bruk for testing i Stuttgart siden 2016. Les mer her og her.

UPS bestiller 200 Workhorse hybride varebiler
UPS har inngått en avtale med Workhorse om 200 hybrid-elektriske varebiler. Varebilene vil bli utplassert i utvalgte amreikanske delstater fra og med januar 2017. Kjøretøyene går på litiumion-batterier og er utstyrt med en liten to-sylindret bensinmotor – det samme som kommer på BMW i3 personbiler – som fungerer som en generator for å forlenge lastebilens rekkevidde. I mai annonserte UPS at de betalte $50 000 per kjøretøy for den første orderen på 125 varebiler. Les mer her.

Daimler skal lage 1500 Mercedes-Benz elvarebiler for tysk logistikkselskap
16c749_14_d320998

Daimler skal lage 1500 Mercedes-Benz elvarebiler for Tysklands største uavhengige logistikkselskap, Hermes. Elvarebilene vil være basert på modellene Vito og Sprinter. Konseptbilen som Mercedes-Benz tidligere lanserte, var utstyrt med en 75kW motor, og batteripakke med rekkevidde på opp til 27 mil. Hermes vil få de første bilene tidlig i 2018 for pilotering, før en toårig innfasing av de 1,500 elvarbilene. Les mer her.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *