Her følger noen utvalgte nyheter om utviklingen innen utslippsfrie nyttekjøretøy

Tips! Hvis du vil melde deg på nyhetsbrev om utslippsfri og fossilfri transport fra ZERO, meld deg på her!

Nyhetsutsending 3. juli 2017

UTLYSNING: Pilot-E for utslippsfri nyttetransport, søknadsfrist 11. Oktober

PILOT-E er et finansieringstilbud til norsk næringsliv, etablert av Forskningsrådet, Innovasjon Norge og Enova. PILOT-E utlyser nå 100 millioner til løsninger for utslippsfri nyttetransport på land. Ordningen er rettet mot å oppnå utslippsfri godstransport og varedistribusjon, kollektivtransport, bygg- og anleggsdrift og annet mobilt utstyr. Innovative løsninger for infrastruktur og tjenester knyttet til energiforsyning for utslippsfri transport er også omfattet av utlysningen. Prosjektet kan utføres av en eller flere bedrifter og eventuelt en eller flere forskningsinstitusjoner som sammen utvikler en ny løsning, i tett samarbeid med sluttbruker som planlegger å ta løsningen i bruk. Les mer her og her.

ENOVA med utlysning for støtte til utbygging av hurtigladere i distriktene

ENOVA lanserte nettopp en ny utlysningsrunde for støtte til hurtigladere, denne gangen for kommuner med færre enn 2 hurtigladere. Enova skal dekke 40 prosent av investeringskostnadene, med en øvre grense på 200.000 kroner per hurtiglader. Det vil bli mulighet for å få støtte til inntil 2 hurtigladere per kommune. Les mer her og her.

Svensker utvikler førerløs ellastebil som skal testes i 2017

Det svenske selskapet Einride har utviklet en førerløs ellastebil med navn T-pod. Lastebilen er fjernstyrt, noe som bringer kjørekostnadene ned betraktlig. En prototype av T-pod’en skal lanseres sommeren 2017 på strekningen mellom Gøteborg og Helsingborg, og etter planen skal 200 lastebiler på veien innen 2020. Bilen vil ha en kapasitet på 15 standard paller, med en totalvekt med last på opptil 20 tonn, lengde 7 meter, batterikapasitet på 200 kWh og en rekkevidde på 200 km. Selskapet utvikler også et fjernstyringssystem, ladestasjoner og nødvendig infrastruktur. Lastebilen lanseres på Almedalsveckan 4. Juli. Les mer her og her.

Einride T-pod lanseres på Almedalsveckan 4. juli 2017

Einride T-pod lanseres på Almedalsveckan 4. juli 2017

Bloomberg NEF: 120 rene elbilmodeller vil være på markedet i 2020

Bloomberg NEF har gjort en gjennomgang av kommende elbilmodeller. I løpet av 2020 vil 120 elbilmodeller være på markedet, inkludert pick-up’er og nye varebiler. Les mer her.

Elbiler som kommer på markedet innen 2020
Elbiler som kommer på markedet innen 2020

Bloomberg NEF: Kina satser tungt på batteriproduksjon

Kina skal opp på 120 GWh i årlig produksjon av batterier innen 2020, noe som tilsvarer batterier nok til ca 1,5 mill Tesla Model S, Global kapasitet vil være opp på 273 GWh per år i løpet av 2021. Les mer her.

Porsche første bilprodusent i Europa til å benytte elektrisk 40-tons lastebil.

Pilotprosjektet i Leipzig skal teste elektrisk lastebil bygd for å kunne gå på motorvei, som skal brukes mellom to av Porches sentra i Leipzig. Bilen har en rekkevidde på 70 km, toppfart på 85 km/h, og en hurtiglader på 15 kW. Prosjektet involverer flere parter, blant annet Volkswagen Sachsen og Soxony Automotive Supplier Network. Les mer her.

40-tonns elektrisk lastebil som testes hos Porsches fabrikk i Leipzig
40-tonns elektrisk lastebil som testes hos Porsches fabrikk i Leipzig

Ford vinner kontrakt med Deutsche Post om 2 500 elektriske varebiler.

Varebilene vil være et tilskudd til en stadig voksende elektrisk kjøretøyflåte. Deutsche Post vil benytte et Ford Transit chassis, som vil bli utstyrt med et nytt batteri-elektrisk drivverk. Produksjonen vil starte allerede i juli, og er forventet å være ferdig ved utgangen av 2018. Les mer her.

Toyotas Project Portal testbil skal settes i drift ved Los Angeles havn i sommer.

«Project Portal» heter prosjektet som skal teste hydrogendrift på lastebiler. Toyota skal flytte teknologi fra personbil til lastebil, og blir utstyrt med to brenselceller hentet fra Toyota Mirai. Les mer her.

Første Elektriske pickpup lansert. I produksjon i USA fra 2018.

Det amerikanske firmaet Workhorse Group har lansert en 4×4 plug-in hybrid pickup med en batterielektrisk rekkevidde på knapt 130 km og en motorkraft på 460 hestekrefter. Les mer her og følg oppdateringer hos Workhorse her.  

Workhorse W-15 pick-up.
Workhorse W-15 pickup.

The City of Los Angeles Sanitation har gjennomført en elektrisk søppelbil-demo i samarbeid med BYD.

Samarbeidet har gått over lengre tid, og lastebilen kjørte over 5200 miles, og opptil 108 miles per dag. BYD sier at dette beviser hvordan nullutslippskjøretøy er gunstig også for kommunale søppelbiler. Les mer her.

Første el-lastebil til Albert Hein fra bilprodusenten Ginaf.

Dette er de først elektriske varebilene for nederlandske matvaregiganten, som per dags har 150 LNG-kjøretøy. Les mer her.

Tesla vil lansere semitrailer i september 2017.

Tesla vil lansere semitraileren 28 september 2017, og Elon Musk sier selv at traileren vil være et fullgodt alternativ til dagens fossildrevne alternativer. Les mer her.  

Elektrisk hjullaster levert i Østfold.

Onsdag 7. juni fikk Moss kommune utlevert en elektrisk hjullaster til prøvekjøring. Dette ble gjort i forbindelse med prosjektet “Test av fossilfrie maskiner og kjøretøy”. Prosjektet ble startet av Østfold fylkeskommune i januar, og er delfinansiert med midler fra Klimasats 2016. Maskinen er en av mange forskjellige fossilfrie maskiner kommuner i Østfold kan låne kostnadsfritt gjennom prosjektet. Se og les mer her og her.

Kramer elektrisk hjullaster
Kramer elektrisk hjullaster

Trådløs ladevei testet med Renaul Kangoo ZE

Renault har utforsket mulighetene for å lade elektriske kjøretøy trådløst med opptil 20 kilowatt, og med en kjøretøyfart på opp til 100 km/t. Reanaul Kangoo ZE-varebil blir brukt i testprosjektet. Les mer her.

Testing av induktiv lading på en Ranault Kangoo ZE.
Testing av induktiv lading på en Ranault Kangoo ZE.

Solvakia tar i bruk eNV200 til bruk i varetransport.

Les mer her.

UPS skal sette sin første REx distribusjonsbil med H2-brenselcelle i drift i september

Bilen er utstyrt med et 45 kWh batteri, en 32kW brenselcelle og en 10 kg hydrogentank som gir en ekstra rekkevidde på 200 km. Bilen er designet for å møte kravene til en tilsvarende fossil bil, og skal testkjøres i 5000 timer for å evaluere hvordan teknologien fungerer i felt. Les mer her og her.

Prototype av UPS sin distribusjonsbil med hydrogenbrenselcelle
Prototype av UPS sin distribusjonsbil med hydrogenbrenselcelle

BYD lanserer elektrisk søppelbil med 76 miles rekkevidde.

I følge BYD vil lastebilen kunne spare kunder for utgifter på over $13,000 per år knyttet til vedlikehold og drivstoff. Les mer her.

Intensjonsavtale mellom Hermes og Mercedes-Benz på 1500 el-varebiler.

Mercedes-Benz vil levere 1500 el-varebiler av typen Sprinter og Vito i løpet av 2020. Hermes har selv en langsiktig strategi med ambisjon om nullutslippskjøretøy fra 2025. Les mer her.

Deutsche Post dobler produksjonen av StreetScooter varebil til 20.000 per år

Deutsche Post begynte egen produksjon av elektriske varebiler da ingen av bilfabrikantene de spurte sa de ikke kunne levere. Nå planlegger de å doble produksjonen av elvarebiler fra 10.000 til 20.000 i løpet av 2017, og åpner for bestilling for andre bedrifter. Startpris på 32.000 EUR (ca 300.000 NOK). Les mer om modeller og specs her

StreetScooter Work L
StreetScooter Work L

Nyhetsutsending 7. april 2017

Under følger nyhettssaker som ble publisert ved forrige utsending.

30 amerikanske byer går sammen med mål om å kjøpe 114.000 elbiler
30 amerikanske byer, deriblant New York, Chicago og Los Angeles har gått sammen om å be bilfabrikanter om en kostnads- og mulighetsstudie for anskaffelse av 114.000 ladbare biler. Det er snakk om forskjellige kjøretøy, fra vanlige biler, politibiler, søppelbiler og busser. Les mer her.

Planer om å erstatte 70.000 bensindrevne taxier med elbil i Beijing
byd-e6-electric-taxi-in-service-in-shenzhen-china_100348441_m

Myndighetene i Beijing planlegger å erstatte dagens fossile taxiflåte med el-taxier i nye anskaffelser fra 2017, i følge et utkast til arbeidsprogram om luftforurensningskontroll for Beijing, Tianjin, Hebei, og omkringliggende områder i 2017. Les mer her og her.

Amerikanske Workhorse har signert intensjonsavtaler for leveranse av 2150 W-15 elektriske pick-up’er
Bilen har en batteripakke som gir en forventet rekkevidde på 13 mil på batteri. I tillegg leveres bilen med en rekkeviddeforlenger som går på bensin. Bilselskapet vil produsere W-15 på sin fabrikk i Union City, Indiana, et anlegg med kapasitet til å bygge 60 000 chassis i året. Selskapet forbereder nå produksjon, men dato for produksjonsstart er ikke satt. Forventet pris i USA på 450 000 NOK. Les mer her.

Volvo CE lanserer autonom elektrisk dumper HX2
concept-lab-press-2324x1200

Volvo presenterte nylig en autonom og batteridrevet dumper, HX2, på en messe i Las Vegas.  Dette er en konseptmaskin fra et forskningsprosjekt. Skanska Sverige vil teste maskinnen på et steinbrudd i Vest-Sverige i 10 uker på slutten av 2018. Etter dette vil Volvo CE undersøke resultatene fra prosjektet for å se om konseptet er levedyktig for industri. Foreløpig er dette arbeidet er bare et forskningsprosjekt, uten planer for industrialisering. Les mer her.

Symbio F-cell med Nissan e-NV200 Plug-In brenselcelle-varebil til taximarkedet i Europa
Symbio har presentert en Nissan e-NV200 som kommer med hydrogen-brenselcelle rekkeviddeforlenger ved FC Expo 2017 Tokyo. Det er Symbio sitt første prosjekt med en Nissan EV, etter tidligere å ha konvertert biler som Renault Kangoo Z.E. I Nissan e-NV200, vil 3,8 kg hydrogen lagret ved 700 bar og en 15 kW brenselcellepakke gjøre det mulig for kjøretøy å kjøre mer enn 500 km før man trenger å etterfylle. e-NE200 vil i følge Symbio egne seg til taxidrift. Green Car Congress rapporterer at salget av den tilpassede e-NV200 vil starte i september 2018. I tillegg til 24-kWh batteripakker, vil det også være 36-kWh alternativer tilgjengelig. Les mer her.

POWER2E AC POWER EXPORT
Amerikanske Pacific Gas and Electric Company (PG&E) har utviklet en løsning med en hybrid-lastebil som kan forsyne strøm til strømnettet, i samarbeid med Efficient Drivetrains Incorporated (EDI). Lastebilen, som under vanlig drift har en elektrisk rekkevidde på 80 kilometer og kan også levere inntil 160 kilowatt med strøm, nok til å levere strøm til 125 husholdninger fra batteri. Les mer her.

MAN og CNL vil få el-lastebiler på veien
RKX_4651_width_720_height_540

Fra slutten av 2017, vil MAN og CNLs medlemsbedrifter teste elektrisk drevne lastebiler til forskjellige formål i daglig tjeneste. Testkjøretøy vil først bli brukt hos ni CNL partnere – Gebrüder Weiss, Hofer, Magna Steyr, METRO, Quehenberger, REWE, Schachinger, SPAR and Stiegl – fra November 2017. Dette vil omfatte kjøretøy basert på MAN TGM-serien, primært 6×2 chassis med kjøleaggregat, samt bytte- og drikkecontainere. En semitrailer-kombinasjon danner også omfanget for testingen. Den første småserie-produksjonen vil begynne på Steyr-området mot slutten av 2018, hvor praktiske tester av CNL-firmaer vil starte ved utgangen av 2017. Serieproduksjon av el-lastebiler vil starte tidlig 2021. Les mer her.

Kundetesting av Mercedes-Benz Urban eTruck skal i gang i 2017
Daimlers Mercedes Benz Trucks skal levere sin eTruck til utvalgte kunder i år for testing. Lastebilen er på 25 t, med nyttelast på opp til 12.8 t, og med en rekkevidde opp til 200 km. Mercedes-Benz er for tiden i samtaler med rundt 20 potensielle kunder fra avfall-, matvare- og logistikksektoren. Kundene er lokalisert i Tyskland og andre deler av Europa. Les mer her og her.

Daimler starter globalt testprosjekt av Fuso eCanter
Den elektriske lettvektslastebilen Fuso eCanter vil testes globalt i 2017. Rundt 150 kjøretøy vil bli overlevert til utvalgte kunder i Europa, Japan og USA. FUSO Canter E-Cell har vært i bruk for testing i Stuttgart siden 2016. Les mer her og her.

UPS bestiller 200 Workhorse hybride varebiler
UPS har inngått en avtale med Workhorse om 200 hybrid-elektriske varebiler. Varebilene vil bli utplassert i utvalgte amreikanske delstater fra og med januar 2017. Kjøretøyene går på litiumion-batterier og er utstyrt med en liten to-sylindret bensinmotor – det samme som kommer på BMW i3 personbiler – som fungerer som en generator for å forlenge lastebilens rekkevidde. I mai annonserte UPS at de betalte $50 000 per kjøretøy for den første orderen på 125 varebiler. Les mer her.

Daimler skal lage 1500 Mercedes-Benz elvarebiler for tysk logistikkselskap
16c749_14_d320998

Daimler skal lage 1500 Mercedes-Benz elvarebiler for Tysklands største uavhengige logistikkselskap, Hermes. Elvarebilene vil være basert på modellene Vito og Sprinter. Konseptbilen som Mercedes-Benz tidligere lanserte, var utstyrt med en 75kW motor, og batteripakke med rekkevidde på opp til 27 mil. Hermes vil få de første bilene tidlig i 2018 for pilotering, før en toårig innfasing av de 1,500 elvarbilene. Les mer her.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *