Her følger noen utvalgte nyheter om utviklingen innen utslippsfrie og fossilfrie nyttekjøretøy

Tips! Hvis du vil melde deg på nyhetsbrev om utslippsfri og fossilfri transport fra ZERO, meld deg på her!

Nyhetsutsending 25. oktober 2017

Enova med ny støtteordning til biogasskjøretøy over 3,5 tonn

23. oktober, 2017 – Enova har lansert en ny støtteordning til biogasskjøretøy over 3,5 tonn, med tilhørende fylleinfrastruktur. Støtteordningen innebærer at bedrifter kan få støtte til inntil 50% av merkostnaden for biogasskjøretøy, og inntil 40% av merkostnaden for investering i nødvendig infrastruktur. Les mer her.

 VW planlegger å investere 13,5 milliarder kroner på utvikling av elektriske lastebiler og busser

12. oktober, 2017 – VW annonserte nylig at de vil investere 13,5 milliarder kr på utvikling av elektriske biler og lastebiler over de neste fem årene. Les mer her og i Finansavisen 12. oktober

Første hydrogenvarebil på norske veier

11. oktober, 2017 – Nå er den første batterielektriske varebilen med brenselcelle rekkeviddeforlenger på plass i Norge. Bilen er den Franske Symbio FCell og Kjøperen er Skedsmo kommune i Akershus. Symbio FCell har solgt rundt 250 Renault Kangoo ZE H2 i Europa. Renault Kangoo ZE H2 er i utgangspunktet en vanlig Kangoo ZE batteri-elbil, med ettermontert hydrogenutstyr som rekkeviddeforlenger. Les mer her.

Volvo med ny og bedre lastebil som kan gå på flytende biogass

3. oktober, 2017 – Volvo har lansert ny LNG/LBG-lastebil som har like god trekkraft og øvrige kjøreegenskaper som konvensjonell diesellastebil. Motorteknologien er basert på diesel-syklusen, og kommer i to varianter på 420 og 460 hk motorer og lastebilene får en rekkevidde på inntil 1000 km. Modellene kommer i salg våren 2018. Les mer her.

Nissan lanserte ny e-NV200-varebil med 60 prosent lenger kjørerekkevidde

1. oktober, 2017 – Nissan har lansert en ny versjon av sin hel elektriske e-NV200, med en rekkevidde som er økt med ca 60 prosent. Den vil angivelig bli solgt i det europeiske markedet. Nissans Europasjef, Gareth Dunsmore, kommenterte nyheten: “Med sin lange rekkevidde og store lastkapasitet er den nye e-NV200 den perfekte løsningen for urban nyttetransport. Gitt den enorme innvirkningen som varebiler har på luftkvalitet og trafikkbelastning, spesielt i bysentre, vil dette være et viktig bidrag til å skape en mer bærekraftig fremtid”. Les mer her og her.

DHL bygger elbil-fabrikk for sin el-varebil

3. oktober, 2017 – Etter lanseringen av DHL og Ford samarbeidsprosjekt, den elektriske varebilen StreetScooter, har selskapet avslørt at det vil doble sin egen produksjonskapasitet ved å bygge en ny fabrikk i Dueren i nærheten av Köln. Det nye anlegget vil angivelig ha 250 ansatte, og en årlig produksjonskapasitet på 10.000 enheter elvarebiler. Varebilene vil bli solgt primært til tredjeparter. Produksjonen på det nye anlegget vil starte i andre kvartal 2018, sier en talsmann for selskapet. Les mer her.

Navistar og Volkswagen lanserer elektrisk lastebil i 2019

3. oktober, 2017 – Lastebilsfirmaet Navistar International og Volkswagen AG Truck & Bus vil i felleskap lansere en elektrisk lastebil på det nordamerikanske markedet i slutten av 2019. Det at store lastebil-produsenter og aktører investerer i el-lastebil har økt presset for å begrense utslippene i store byer, uttaler Reuters i oktober. De to selskapene vil også samarbeide om utviklingen av neste generasjon “Big Bore” -dieselmotorer. Disse nyhetene kommer som følger av at Volkswagen har kjøpt seg inn i Navistar med 16,6 prosent. Les mer her.

ABB inngår partnerskap med Northvolt for å bygge “Europe’s Largest Battery Plant” i Sverige

28. september, 2017 – Den sveitsiske ingeniørgiganten ABB vil jobbe med Northvolt på selskapets prosjekt for å bygge Europas største produksjonsanlegg for litiumionbatterier. Denne batterifabrikken skal etter planen bli bygget i Sverige, og anlegget er ment å bidra til å møte den forventede etterspørselen etter litiumionbatterier som brukes i elektriske kjøretøy. Mye av verdens største bilproduksjonskapasitet ligger i dag i Sør-Korea, Kina og Japan, mens Europa har en betydelig økende etterspørsel. Les mer her.

E-Trucks planlegger fabrikk til produksjon av hydrogenlastebiler i Lommel, Nederland

22. september, 2017 – I 2010 startet André Beukers produksjon av elektriske lastebiler med selskapet E-Trucks. På grunn av at de store fabrikkene er ikke interessert i å produsere elektriske lastebiler og hydrogenlastebiler, da dette fremdeles er en liten nisje, betyr dette store muligheter for Beukers. Den nye fabrikken representerer en investering på 4 millioner euro og vil generere mange nye arbeidsplasser. E-Trucks er spesialisert på å konvertere nye eller brukte lastebiler til elektriske lastebiler og brenselcellebiler. Flere hydrogendrevne søppelbiler kjører allerede vellykket rundt i både Nederland og Belgia. Forbrenningsmotoren i lastebilene er fjernet og erstattes av en elektrisk motor, en batteripakke, brenselcelle og hydrogentank. Les mer her.

Cater AS i Drammen med Enova-støtte til 5,2 tonns lastebil til varedistribusjon

20.september, 2017 – Cater AS har fått støtte til kjøp av en 5,2 tonns ellastebil med kjøle- og fryseskap til distribusjon av matvarer. Les mer her.

Sveitsiske E-dumper blir verdens største elbil

19. september, 2017 – Med en vekt på 45 tonn, og en lastekapasitet på 65 tonn, blir E-dumper verdens største elbil. Den får en batteripakke på 700 kilowattimer, og skal brukes i ti år ved en gruve nær Biel i Sveits. Det er en gruppe sveitsiske organisasjoner som er i gang med prosjektet, der de bygger en gammel dumper av typen Komatsu HD 505-7 om til elektrisk drift. Motoren er allerede fjernet og batteripakken er i ferd med å installeres. Batteriet består av 1440 litiumion-celler av nikkel-mangan-kobolt-typen, og veier 4500 kg, skriver det føderale sveitsiske forskningsinstituttet Empa i en pressemelding. Les mer her.

Porsche har testet ut en fullstendig elektrisk 40-tonns lastebil

10. september, 2017 – Testingen er en del av et eJIT-forkningsprosjekt, på bruken av elektriske lastebiler under virkelige forhold. Deltakere i pilotprosjektet er Porsche Leipzig, IAV GmbH, Schnellecke Logistics, Volkswagen Sachsen og deres øvrige nettverket av billeverandører. Til tross for at det kun er et testprosjekt per nå og ikke noe som skal leveres, er det interessant at at Porsche også er på ballen på elektriske lastebiler ved siden av deres store satsing på elbiler. Planen er at E-trucken skal lades når den blir lastet og losset på forsyningssentralen. Batteriet er ladet via en 150 kW hurtiglader, som gjør det mulig å bruke den i en tre-skift-operasjon. Med full elektrisk ledning har den en rekkevidde på 70 km og en maksimalhastighet på 85 kilometer i timen. I tillegg til Porsche Leipzig tester Volkswagen en annen e-truck på Zwickau-anlegget. Les mer her.

Veidekke kjøper 53 el-varebiler

31. august, 2017 – Veidekke har kjøpt inn 53 Nissan e-NV200 el-varebiler til vare- og persontransport, og entreprenøren varsler at dette bare er starten på selskapets el-satsing. De regner med å ha 100 elbiler i drift på deres anlegg i løpet av neste år, kan kommunikasjonssjef Helge Dieset i Veidekke Entreprenør bekrefte til Byggeindustrien. Disse skal ut på anleggsprosjekter hvor de har mye interntransport. De har beregnet at de totalt sparer 30.000 kroner per bil i året i driftsutgifter sammenlignet med dieselbiler, og ikke minst slipper ut 3,7 tonn mindre CO2 per bil hvert år. Dieset forteller at Veidekke nærmest har støvsugd el-varebilmarkedet den siste tiden. Les mer her.

Litra transport med intensjonsavtale om 100 biogasslastebiler innen 2022

30. august 2017 – Litra transport vil satse stort på biogass og setter seg i førersete for innfasingen av biogass-lastebiler i Norge. I de kommende årene skal bedriften gå til anskaffelse av rundt 100 kjøretøy som vil være gassdrevne. I første omgang vil selskapet bygge opp en infrastruktur for fyllestasjoner på østlandsområdet, men ambisjonsnivået er å etablere fyllestasjoner over hele landet. Les mer her.

Amerikanske Cummins lanserer elektrisk lastebil

29. august, 2017 – Cummins har lansert en elektriske lastebil, AEOS, på sitt tekniske senter i Columbus, Indiana i august. Selskapet refererte til kjøretøyet som “en fullstendig elektrisk klasse 7 Urban Hauler Tractor”: “Det lette og tette batteridesignet gjør det mulig med forbedret rekkevidde og raskere lading, noe som reduserer nedetiden.”Vi snakker om en lastebil på 18.000 kg med en maksimal nyttelastkapasitet på 44 000 lbs med en rekkevidde på 160 km på en enkelt ladning aktivert av en overraskende liten 140 kWh batteripakke. Ikke overraskende, da Cummins er best kjent for sine dieselmotorer, vil kjøretøyet komme med en valgfri dieselforlenger for å legge til 320 km slik at den får en rekkevidde på totalt 480 km på en full ladning pluss full tank. Men dette er tilsynelatende et alternativ, og derfor kan Cummins lastebil være helt elektrisk. Les mer her.

Royal Mail i London har lansert sine nye elektriske varebiler

23. august, 2017 – Royal Mail har gjort et pilotforsøk i London ved å bestille ni hel-elektriske varebiler med kjørelengdeintervaller på opptil 160 km. Kjøretøyene, som kommer i forskjellige størrelser, vil kjøre og levere post i det sentrale London. Bilene er produsert av Oxfordshire-baserte bilprodusenten Arrival. Royal Mail har også bestilt en annen serie med 100 elektriske varebiler fra Peugeot. Etter å ha blitt testet vil disse tas i bruk i desember. Bilflåten til Royal Mail består av totalt 49.000 biler. Arrival sier at de ni kjøretøyene de har levert, kommer i størrelser på 3,5, 6 og 7,5 tonn. Les mer her.

DHL og Ford har lansert en ny elektrisk varebil

16. august, 2017 – I august i år presenterte logistikkselskapet Deutsche Post DHL og bilprodusenten Ford en ny elektrisk varebil StreetScooter WORK XL. Bilen er et samarbeidsprosjekt mellom de to selskapene som DHL vil bruke i sin drift i urbane områder over hele Tyskland. Varebilen er tilpasset DHL sine behov, og 150 slike varebiler vil rulle ut på veiene i løpet av 2017. Ifølge partene er det planlagt å produsere 2,500 slike varebiler i løpet av 2018. Dersom alle bilene blir levert, vil det bety en CO2-besparelse på fem tonn og en besparelse av 1900 liter diesel årlig. Ladetiden er satt til tre timer, med en ladekapasitet på opp til 22 kW. Dette gir varebilen en kjørelengde på mellom 80-200 km. Les mer her.

Bygger «e-Highway» i Frankfurt

14. august, 2017 – Tyske myndigheter har bestemt seg for å bygge infrastruktur for elektriske lastebiler på autobahn i Tyskland, i form av kjøreledninger på veibanen. Dette skal gi bærekraftig godstransport og en halvering av energiforbruket. Lastebilene som skal bruke den må ha pantograf for å hente strøm og blir trolleylastebiler, og når de ikke kjører på strøm drives de med dieselmotor. Systemet i Tyskland blir det største i verden til dags dato. Det skal bestå av 10 kilometer kjøreledning over høyre kjørefelt, som skal installeres mellom avkjøringen ved godsterminalen på flyplassen i Frankfurt og avkjøringen i Weiterstadt på A5-motorveien. Det skal stå ferdig innen utgangen av neste år. Systemet planlegges, bygges og vedlikeholdes av Siemens, mens delstaten Hessen administrerer prosjektet. Føderale myndigheter bidrar med 14,6 millioner euro til prosjektet. Hensikten er å høste erfaringer, og evaluere disse. Det vil kunne danne grunnlag for flere elektrifiserte strekninger på autobahn i Tyskland i fremtiden. Flere logistikkselskaper har annonsert at de deltar i testingen. Les mer her.

Toyota skal lease hydrogenlastebiler til Seven-Eleven i Japan

14. august, 2017 – Seven-Eleven i Japan får sine leveringer fra 5 800 lastebiler. I dag er 15 prosent av disse av typen hybrid eller andre lavutslippsalternativ. Det er enda uklart hvor mange hydrogenlastebiler Japanske Toyota skal levere til Seven-Eleven, men de to selskapene planlegger å begynne testing av denne typen lastebiler i løpet av 2019. Seven-Eleven planlegger å få leveringer fra 20 prosent fornybare lastebiler innen 2020. Les mer her.

Nyhetsutsending 3. juli 2017

UTLYSNING: Pilot-E for utslippsfri nyttetransport, søknadsfrist 11. Oktober

PILOT-E er et finansieringstilbud til norsk næringsliv, etablert av Forskningsrådet, Innovasjon Norge og Enova. PILOT-E utlyser nå 100 millioner til løsninger for utslippsfri nyttetransport på land. Ordningen er rettet mot å oppnå utslippsfri godstransport og varedistribusjon, kollektivtransport, bygg- og anleggsdrift og annet mobilt utstyr. Innovative løsninger for infrastruktur og tjenester knyttet til energiforsyning for utslippsfri transport er også omfattet av utlysningen. Prosjektet kan utføres av en eller flere bedrifter og eventuelt en eller flere forskningsinstitusjoner som sammen utvikler en ny løsning, i tett samarbeid med sluttbruker som planlegger å ta løsningen i bruk. Les mer her og her.

ENOVA med utlysning for støtte til utbygging av hurtigladere i distriktene

ENOVA lanserte nettopp en ny utlysningsrunde for støtte til hurtigladere, denne gangen for kommuner med færre enn 2 hurtigladere. Enova skal dekke 40 prosent av investeringskostnadene, med en øvre grense på 200.000 kroner per hurtiglader. Det vil bli mulighet for å få støtte til inntil 2 hurtigladere per kommune. Les mer her og her.

Svensker utvikler førerløs ellastebil som skal testes i 2017

Det svenske selskapet Einride har utviklet en førerløs ellastebil med navn T-pod. Lastebilen er fjernstyrt, noe som bringer kjørekostnadene ned betraktlig. En prototype av T-pod’en skal lanseres sommeren 2017 på strekningen mellom Gøteborg og Helsingborg, og etter planen skal 200 lastebiler på veien innen 2020. Bilen vil ha en kapasitet på 15 standard paller, med en totalvekt med last på opptil 20 tonn, lengde 7 meter, batterikapasitet på 200 kWh og en rekkevidde på 200 km. Selskapet utvikler også et fjernstyringssystem, ladestasjoner og nødvendig infrastruktur. Lastebilen lanseres på Almedalsveckan 4. Juli. Les mer her og her.

Einride T-pod lanseres på Almedalsveckan 4. juli 2017

Einride T-pod lanseres på Almedalsveckan 4. juli 2017

Bloomberg NEF: 120 rene elbilmodeller vil være på markedet i 2020

Bloomberg NEF har gjort en gjennomgang av kommende elbilmodeller. I løpet av 2020 vil 120 elbilmodeller være på markedet, inkludert pick-up’er og nye varebiler. Les mer her.

Elbiler som kommer på markedet innen 2020
Elbiler som kommer på markedet innen 2020

Bloomberg NEF: Kina satser tungt på batteriproduksjon

Kina skal opp på 120 GWh i årlig produksjon av batterier innen 2020, noe som tilsvarer batterier nok til ca 1,5 mill Tesla Model S, Global kapasitet vil være opp på 273 GWh per år i løpet av 2021. Les mer her.

Porsche første bilprodusent i Europa til å benytte elektrisk 40-tons lastebil.

Pilotprosjektet i Leipzig skal teste elektrisk lastebil bygd for å kunne gå på motorvei, som skal brukes mellom to av Porches sentra i Leipzig. Bilen har en rekkevidde på 70 km, toppfart på 85 km/h, og en hurtiglader på 15 kW. Prosjektet involverer flere parter, blant annet Volkswagen Sachsen og Soxony Automotive Supplier Network. Les mer her.

40-tonns elektrisk lastebil som testes hos Porsches fabrikk i Leipzig
40-tonns elektrisk lastebil som testes hos Porsches fabrikk i Leipzig

Ford vinner kontrakt med Deutsche Post om 2 500 elektriske varebiler.

Varebilene vil være et tilskudd til en stadig voksende elektrisk kjøretøyflåte. Deutsche Post vil benytte et Ford Transit chassis, som vil bli utstyrt med et nytt batteri-elektrisk drivverk. Produksjonen vil starte allerede i juli, og er forventet å være ferdig ved utgangen av 2018. Les mer her.

Toyotas Project Portal testbil skal settes i drift ved Los Angeles havn i sommer.

«Project Portal» heter prosjektet som skal teste hydrogendrift på lastebiler. Toyota skal flytte teknologi fra personbil til lastebil, og blir utstyrt med to brenselceller hentet fra Toyota Mirai. Les mer her.

Første Elektriske pickpup lansert. I produksjon i USA fra 2018.

Det amerikanske firmaet Workhorse Group har lansert en 4×4 plug-in hybrid pickup med en batterielektrisk rekkevidde på knapt 130 km og en motorkraft på 460 hestekrefter. Les mer her og følg oppdateringer hos Workhorse her.  

Workhorse W-15 pick-up.
Workhorse W-15 pickup.

The City of Los Angeles Sanitation har gjennomført en elektrisk søppelbil-demo i samarbeid med BYD.

Samarbeidet har gått over lengre tid, og lastebilen kjørte over 5200 miles, og opptil 108 miles per dag. BYD sier at dette beviser hvordan nullutslippskjøretøy er gunstig også for kommunale søppelbiler. Les mer her.

Første el-lastebil til Albert Hein fra bilprodusenten Ginaf.

Dette er de først elektriske varebilene for nederlandske matvaregiganten, som per dags har 150 LNG-kjøretøy. Les mer her.

Tesla vil lansere semitrailer i september 2017.

Tesla vil lansere semitraileren 28 september 2017, og Elon Musk sier selv at traileren vil være et fullgodt alternativ til dagens fossildrevne alternativer. Les mer her.  

Elektrisk hjullaster levert i Østfold.

Onsdag 7. juni fikk Moss kommune utlevert en elektrisk hjullaster til prøvekjøring. Dette ble gjort i forbindelse med prosjektet “Test av fossilfrie maskiner og kjøretøy”. Prosjektet ble startet av Østfold fylkeskommune i januar, og er delfinansiert med midler fra Klimasats 2016. Maskinen er en av mange forskjellige fossilfrie maskiner kommuner i Østfold kan låne kostnadsfritt gjennom prosjektet. Se og les mer her og her.

Kramer elektrisk hjullaster
Kramer elektrisk hjullaster

Trådløs ladevei testet med Renaul Kangoo ZE

Renault har utforsket mulighetene for å lade elektriske kjøretøy trådløst med opptil 20 kilowatt, og med en kjøretøyfart på opp til 100 km/t. Reanaul Kangoo ZE-varebil blir brukt i testprosjektet. Les mer her.

Testing av induktiv lading på en Ranault Kangoo ZE.
Testing av induktiv lading på en Ranault Kangoo ZE.

Solvakia tar i bruk eNV200 til bruk i varetransport.

Les mer her.

UPS skal sette sin første REx distribusjonsbil med H2-brenselcelle i drift i september

Bilen er utstyrt med et 45 kWh batteri, en 32kW brenselcelle og en 10 kg hydrogentank som gir en ekstra rekkevidde på 200 km. Bilen er designet for å møte kravene til en tilsvarende fossil bil, og skal testkjøres i 5000 timer for å evaluere hvordan teknologien fungerer i felt. Les mer her og her.

Prototype av UPS sin distribusjonsbil med hydrogenbrenselcelle
Prototype av UPS sin distribusjonsbil med hydrogenbrenselcelle

BYD lanserer elektrisk søppelbil med 76 miles rekkevidde.

I følge BYD vil lastebilen kunne spare kunder for utgifter på over $13,000 per år knyttet til vedlikehold og drivstoff. Les mer her.

Intensjonsavtale mellom Hermes og Mercedes-Benz på 1500 el-varebiler.

Mercedes-Benz vil levere 1500 el-varebiler av typen Sprinter og Vito i løpet av 2020. Hermes har selv en langsiktig strategi med ambisjon om nullutslippskjøretøy fra 2025. Les mer her.

Deutsche Post dobler produksjonen av StreetScooter varebil til 20.000 per år

Deutsche Post begynte egen produksjon av elektriske varebiler da ingen av bilfabrikantene de spurte sa de ikke kunne levere. Nå planlegger de å doble produksjonen av elvarebiler fra 10.000 til 20.000 i løpet av 2017, og åpner for bestilling for andre bedrifter. Startpris på 32.000 EUR (ca 300.000 NOK). Les mer om modeller og specs her

StreetScooter Work L
StreetScooter Work L

Nyhetsutsending 7. april 2017

Under følger nyhettssaker som ble publisert ved forrige utsending.

30 amerikanske byer går sammen med mål om å kjøpe 114.000 elbiler
30 amerikanske byer, deriblant New York, Chicago og Los Angeles har gått sammen om å be bilfabrikanter om en kostnads- og mulighetsstudie for anskaffelse av 114.000 ladbare biler. Det er snakk om forskjellige kjøretøy, fra vanlige biler, politibiler, søppelbiler og busser. Les mer her.

Planer om å erstatte 70.000 bensindrevne taxier med elbil i Beijing
byd-e6-electric-taxi-in-service-in-shenzhen-china_100348441_m

Myndighetene i Beijing planlegger å erstatte dagens fossile taxiflåte med el-taxier i nye anskaffelser fra 2017, i følge et utkast til arbeidsprogram om luftforurensningskontroll for Beijing, Tianjin, Hebei, og omkringliggende områder i 2017. Les mer her og her.

Amerikanske Workhorse har signert intensjonsavtaler for leveranse av 2150 W-15 elektriske pick-up’er
Bilen har en batteripakke som gir en forventet rekkevidde på 13 mil på batteri. I tillegg leveres bilen med en rekkeviddeforlenger som går på bensin. Bilselskapet vil produsere W-15 på sin fabrikk i Union City, Indiana, et anlegg med kapasitet til å bygge 60 000 chassis i året. Selskapet forbereder nå produksjon, men dato for produksjonsstart er ikke satt. Forventet pris i USA på 450 000 NOK. Les mer her.

Volvo CE lanserer autonom elektrisk dumper HX2
concept-lab-press-2324x1200

Volvo presenterte nylig en autonom og batteridrevet dumper, HX2, på en messe i Las Vegas.  Dette er en konseptmaskin fra et forskningsprosjekt. Skanska Sverige vil teste maskinnen på et steinbrudd i Vest-Sverige i 10 uker på slutten av 2018. Etter dette vil Volvo CE undersøke resultatene fra prosjektet for å se om konseptet er levedyktig for industri. Foreløpig er dette arbeidet er bare et forskningsprosjekt, uten planer for industrialisering. Les mer her.

Symbio F-cell med Nissan e-NV200 Plug-In brenselcelle-varebil til taximarkedet i Europa
Symbio har presentert en Nissan e-NV200 som kommer med hydrogen-brenselcelle rekkeviddeforlenger ved FC Expo 2017 Tokyo. Det er Symbio sitt første prosjekt med en Nissan EV, etter tidligere å ha konvertert biler som Renault Kangoo Z.E. I Nissan e-NV200, vil 3,8 kg hydrogen lagret ved 700 bar og en 15 kW brenselcellepakke gjøre det mulig for kjøretøy å kjøre mer enn 500 km før man trenger å etterfylle. e-NE200 vil i følge Symbio egne seg til taxidrift. Green Car Congress rapporterer at salget av den tilpassede e-NV200 vil starte i september 2018. I tillegg til 24-kWh batteripakker, vil det også være 36-kWh alternativer tilgjengelig. Les mer her.

POWER2E AC POWER EXPORT
Amerikanske Pacific Gas and Electric Company (PG&E) har utviklet en løsning med en hybrid-lastebil som kan forsyne strøm til strømnettet, i samarbeid med Efficient Drivetrains Incorporated (EDI). Lastebilen, som under vanlig drift har en elektrisk rekkevidde på 80 kilometer og kan også levere inntil 160 kilowatt med strøm, nok til å levere strøm til 125 husholdninger fra batteri. Les mer her.

MAN og CNL vil få el-lastebiler på veien
RKX_4651_width_720_height_540

Fra slutten av 2017, vil MAN og CNLs medlemsbedrifter teste elektrisk drevne lastebiler til forskjellige formål i daglig tjeneste. Testkjøretøy vil først bli brukt hos ni CNL partnere – Gebrüder Weiss, Hofer, Magna Steyr, METRO, Quehenberger, REWE, Schachinger, SPAR and Stiegl – fra November 2017. Dette vil omfatte kjøretøy basert på MAN TGM-serien, primært 6×2 chassis med kjøleaggregat, samt bytte- og drikkecontainere. En semitrailer-kombinasjon danner også omfanget for testingen. Den første småserie-produksjonen vil begynne på Steyr-området mot slutten av 2018, hvor praktiske tester av CNL-firmaer vil starte ved utgangen av 2017. Serieproduksjon av el-lastebiler vil starte tidlig 2021. Les mer her.

Kundetesting av Mercedes-Benz Urban eTruck skal i gang i 2017
Daimlers Mercedes Benz Trucks skal levere sin eTruck til utvalgte kunder i år for testing. Lastebilen er på 25 t, med nyttelast på opp til 12.8 t, og med en rekkevidde opp til 200 km. Mercedes-Benz er for tiden i samtaler med rundt 20 potensielle kunder fra avfall-, matvare- og logistikksektoren. Kundene er lokalisert i Tyskland og andre deler av Europa. Les mer her og her.

Daimler starter globalt testprosjekt av Fuso eCanter
Den elektriske lettvektslastebilen Fuso eCanter vil testes globalt i 2017. Rundt 150 kjøretøy vil bli overlevert til utvalgte kunder i Europa, Japan og USA. FUSO Canter E-Cell har vært i bruk for testing i Stuttgart siden 2016. Les mer her og her.

UPS bestiller 200 Workhorse hybride varebiler
UPS har inngått en avtale med Workhorse om 200 hybrid-elektriske varebiler. Varebilene vil bli utplassert i utvalgte amreikanske delstater fra og med januar 2017. Kjøretøyene går på litiumion-batterier og er utstyrt med en liten to-sylindret bensinmotor – det samme som kommer på BMW i3 personbiler – som fungerer som en generator for å forlenge lastebilens rekkevidde. I mai annonserte UPS at de betalte $50 000 per kjøretøy for den første orderen på 125 varebiler. Les mer her.

Daimler skal lage 1500 Mercedes-Benz elvarebiler for tysk logistikkselskap
16c749_14_d320998

Daimler skal lage 1500 Mercedes-Benz elvarebiler for Tysklands største uavhengige logistikkselskap, Hermes. Elvarebilene vil være basert på modellene Vito og Sprinter. Konseptbilen som Mercedes-Benz tidligere lanserte, var utstyrt med en 75kW motor, og batteripakke med rekkevidde på opp til 27 mil. Hermes vil få de første bilene tidlig i 2018 for pilotering, før en toårig innfasing av de 1,500 elvarbilene. Les mer her.