Foto: Ruter

Er du nysgjerrig på siste nytt innen utslippsfrie og fossilfrie busser og kollektivtrafikk? Her har ZERO samlet noen av de viktigste nyhetene vi har registrert på dette området. Har du tips til andre gode nyheter innenfor dette temaet?  Send en e-post til : marius.gjerset@zero.no

39 elbusser på Romerike i 2019

Norges største bussanbud på Romeriket er nå ferdig. 7 kontrakter på tilsammen ca 400 busser er tildelt. I anbudet ba Ruter om tilbud på opsjoner på elbusser i to byområder og begge opsjonene ble innløst. Nobina skal da sette i drift 22 elektriske leddbusser på linje 100 mellom Oslo bussterminal og Kjeller rett utenfor Lillestrøm. Og Norgesbuss med 17 elbusser på sentrale linjer i Lørenskog. Øvrige busser skal være med fornybar drivstoff med HVO med høy klimanytte. Det har vært en stor overraskelse og skuffelse at det ikke ble biogass på noen av bussene i regionen med stor biogassproduksjon fra matavfallet i Oslo. Innen ca ett år vil det da være 115 elektriske busser i kollektivtrafikken i Oslo-området med Oslo sentrum og ut til Lillestrøm og Lørenskog.  Les mer her.


Hordaland satser på ladbare trolleybusser i Bergen

Hordaland fylkeskommune ha fått støtte på 29,6 millioner kroner til Enova til å forlenge trolleybusslinja fra Bergen sentrum til Laksevåg og innføre trollybusser mer batteri som lader under kjøring. Les mer her.


Større utrulling av elbusser i Sverige. Første elektriske leddbuss fra Volvo i trafikk i Gøteborg

På Volvo Ocen race nylig ble den nye elektriske leddbussen fra Volvo vist fram. Bussen settes nå i ordinær trafikk i Gøteborg fra 25.juni.  Leddbussen har 250 KWh batteripakke som med nattlading og pantograflading vil ha nok batteri til å kunne kjøre i de mest intensive trafikktiden uten lading, og med hurtiglading på endeholdeplass på øvrig del av dagen. Kollektivtrafikken på Vestkysten av Sverige får nå en større innfasing av elbusser i 2019 med 11 elbusser i Lidköping, 10 i Borås, og 4 i Uddevalla, og hele linje 60 i Göteborg blir elektrisk i høst. Målet til Västtrafik er at det aller meste av bybussene i regionen skal være elektriske innen 2025. Les mer her


Scania: Batteribussar redan ekonomiskt konkurrenskraftiga med dieselbussar

Buss- og lastebilprodusenten Scania lanserte nylig en rapport om fossilfrie tunge kjøretøy hvor de konkluderer med at batteribusser idag ikke koster mer enn dieselbusser for totalkostnadene over kjøretøyets livstid – TOC (Total Cost of Ownership). Les mer her.


Elektriske busser billigere enn diesel, ifølge ny C40 rapport

Den totale levetidskostnaden for elektriske busser kan allerede være billigere alternativ for byer sammenlignet med dagens konvensjonelle dieselbusser, konkludere en ny rapport fra Bloomberg New Energy Finance lagd på oppdrag fra C40. Les mer her.


Ny kinesisk storby legger om til helt utslippsfri busser

Guangdong-provinsen har nå vedtatt en full omlegging til elektriske busser i byene Guangdong og Zhuhai. (med tilsammen over 15 millioner innbyggere) innen utgangen av 2018.  Det er allerede kjøpt inn over 3000 elektriske busser i Guangdong.  Provinsmyndigheten har mål om at alle byene i  Pearl River Delta Metropolitan Regionen skal skifte ut alle bybussene innen 2020, med minst 85% av bussene til elektrisk.  Storbyen Shenzhen var første byen som skiftet til kun elektriske busser som var gjennomført ila 2017 med over 16.000 elektriske busser.  Les mer her


200 elbusser i Moskva

Bussoperatørene i Moskva ha nå bestilt 200 elektriske busser. Bussprodusentene KAMAZ og GAZ skal levere 100 elektriske busser hver før årsskiftet. I avtalen er det opsjon for ytterligere 300 elbusser. Les mer her


Første 20 elbusser fra Mercedes-Benz til Hamburg i 2018

Den første større bestillingen på den nye utslippsfri elektriske bussen Citaro fra Mercedes-Benz er til Hamburg som får 20 slike elbusser før utgangen av 2018. Bussene får batteri på opptil 243 kWh for depolading. Modeller for også hurtiglading vil komme etterhvert. MB skal videre levere 15 elbusser til Berlin som skal i drift i første kvartal 2019.    Les mer her.


40 hydrogen busser fra VanHoel til Køln og Wuppertal

Van Hool har vunnet kontrakt på den største leveransen av hydrogenbusser i Europa. De skal levere 40 hydrogenbusser av neste generasjon hydrogenbusser de har utviklet. 30 brenselcellebusser til Köln og 10 til Wuppertal. De første bussene leveres i løpet av våren 2019. Les mer her.


8 hydrogen metrobusser til Pau i Frankrike

Van Hool har vunnet kontrakt på å levere 8 hydrogen-drevne metro/trikkbusser (BRT) til Pau (Frankrike). Dette blir den første BRT løsning med hydrogen.  Levering er planlagt i andre halvdel av 2019. Les mer her


Ny hydrogen brenslecellebuss fra Solaris

Bussprodusenten Solaris har nå lansert en ny brenselcelle versjon av Urbino 12 som settes i produksjon i 2019. Bussen skal få et mindre batteri på 29,2 kWh og hydrogentank for 350 km rekkevidde. Solaris har tidligere levert 2 18m. elektriske busser med hydrogen rekkeviddeforlenger til Hamburg. Les mer her


London storsatser på elektriske dobbeldekker busser

London har nå gjort en stor bestilling av 68 nye batteri elektriske dobbeldekker busser som skal settes i drift innen neste sommer. Bussene skal leveres av to bussprodusenter; Optare og et konsortium som består av BYD og brittiske Alexander Dennis, ADL. Totalt kommer London da til å ha 240 elbusser i trafikk.  Les mer her

 

 

SE TIDLIGERE NYHETER PÅ DETTE HER