fbpx
7. april 2016
Denne artikkelen er over 2 år gammel

Ja, vi er klare for elbuss!

Til et fullsatt kulturhus presenterte leverandører, operatører, kollektivselskaper og politikere status for elbussen under onsdagens ZERO-seminar  om elbuss. Beskjeden fra både leverandører, politikere og operatører var klar og tydelig: De er klare til å få elbusser ut i norske bygater.

Det kan også virke som om det blir konkurranse om å være best på elbuss framover. Byråd for miljø og samferdsel i Oslo, Lan Marie Nguyen Berg (Mgd) uttalte at Oslo skal bli best i Norge på elbuss. Samtidig kan Oslo få tøff konkurranse fra både Stavanger, som for øyeblikket er eneste elbussby i Norge, og Trondheim, som har ambisjoner om å ha utslippsfri kollektivtransport i 2019, altså ett år før Oslo.

Likevel kan elbussrevolusjonen måtte vente enda noen år; kollektivselskapene vil ta seg god til til testing og innkjøring, og samferdselsdepartementet har tilsynelatende ikke noen hast med å formidle til fylkene at kollektivtransporten skal bli utslippsfri, tross stortingsvedtaket fra 2015.

Leverandørene står klare

Erfaringsrapporten fra Göteborg, og de korte presentasjonene fra de seks inviterte bussleverandørene levnet liten tvil om at elbussene etterspurte og klare til å settes i drift.  I Göteborg, hvor de har tre helelektriske og sju ladbare hybrid-busser omtales bussene også som rockebuss, wifibuss og buss hvor man kan lade mobilen. Disse bussene er produsert av Volvo, som demonstrerer sine elbusser på Youngstorget denne uka.

Solaris har levert elbusser siden 2011, og kan levere leddbusser opp til 18 meter.  1300 elbusser og hybrider fra Solaris kjører allerede på europeiske veier. Hybricon produserer elbusser opp til 24 meter. Merzedes-Benz kommer med elbuss i 2018. Selskapet Ebusco lager utelukkede elbuss, og har hatt produksjon siden 2013. VDL Bus and Coach har jobbet med hybrid og elbuss i 10 år, og er også klare til å levere.

Operatørene er klare

Også operatørene er positive til elbuss. Øystein Svendsen, administrerende direktør i UNIBUSS sa at han mener elbuss er et naturlig neste steg. De kjører allerede fem hydrogenbusser samt en rekke busser på biodrivstoff. Tide er også positive, og trakk fram behovet for en kombinasjon av elbuss på batteri og trolleybus.

Kun to elbusser i Norge

Enn så lenge har elbussen glimtet med sitt fravær i de fleste norske byer, tross uttalte ambisjoner om å bli europaledende på elbuss (Oslo under zerokonferansen 2014).  Kun Stavanger, med kollektivselskapet Kolombus har to elbusser i drift. Oslo (Ruter) har ambisjoner om fossilfri kollektivtrafikk innen 2020, men ifølge Pernille Aga, Prosjektleder i Ruter for Fossilfri2020 vil de benytte årene fram til 2020 til testing, før elbusser vil rulles ut i stor skala. Hvor omfattende, og hvor mange busser en slik testing vil innebære er for tidlig å si.

I Buskerud jobber man også for at alle nye busser skal være elbuss fra 2020, fortalte Terje Sundfjord, administrerende direktør i Brakar. Han etterlyste løsninger for langsiktig finansiering.

Helene Heggheim fra kollektivselskapet AtB (Trondheim) og Liv Cecilie Evenstad, rådgiver fornybar energi i Troms fylkeskommune trakk begge fram behovet for å løse utfordringene rundt langsiktige investeringer i infrastruktur, og bekymringer for at kulde og topografi kan være for krevende for elbussene i både Trondheim og Tromsø.

Finansiering er utfordringen

Ettersom investeringskostnaden ved elbuss er høyere enn for fossilbusser, samtidig som ladeinfrastruktur må etableres, er det også en utfordring å finne en løsning for hvem som skal dekke denne kostnaden, og hvem som skal eie og drifte infrastruturen. I Oslo har Sporveien tatt til orde for at de kunne tenke seg å ta på seg dette ansvaret, ettersom de har lang erfaring med infrastrukur for trikk og t-bane. Inversteringskostnaden er ikke et problem så lenge man har driftsintekter, sa Steinar Skjerdingstad, eiendomsdirektør i Sporveien. I andre byer hvor man ikke har tilsvarende selskaper vil man måtte finne andre løsninger. Fortum Charge & Drive, som driver ladestasjoner for elbiler var også positive til mulighetene til å finne andre interessenter til å drifte infrastrukturen, og trakk også fram at forholdene ligger godt til rette for dette Nå som man har etablert en felles standard.

Enova kan også gi støtte til etablering av infrastruktur, og tar gjerne samtaler med alle typer kollektivaktører.