Elbiler og sykler på Aker Brygge

Zerokonferansen 2016:

100 % utslippsfri transport er mulig

På få år har vi gått fra noen få tusen elbiler på norske veier, til 100 000. Samtidig begynner nullutslippsløsninger med batteri eller hydrogen å gjøre seg gjeldende både i busser, lastebiler og ferger.

Det viktigste er likevel at vi har gått fra å diskutere hvor mange elbiler vi kan ha i 2020, til når og hvordan vi skal fase ut alle fossile kjøretøy. Vi skal gjøre et dypdykk i tre av de mest sentrale problemstillingene i debatten om utslippsfri transport: Personbilenes plass, infrastruktur og teknologivalg. Og: Hvordan fremme skiftet fra fossilt drivstoff i svært tunge kjøretøy.

Pisk eller gulrot

Vi diskuterer med Lan Marie Nguyen Berg (byråd for miljø- og samferdsel i Oslo) og Pål Kårbø (Fylkesvaraordfører og leder av Klimarådet i Hordaland) hvordan byene kan være drivkraften for omstillingen til helt utslippsfri transport. I dag er virkemidler som gir elbiler fordeler ved daglig kjøring svært viktige for salget. Er det fortsatt rom for gulrot til dem som velger elbil, eller er det pisk til dem som kjører bil i byen fra nå?

Strøm og hydrogen

Stadig flere elektriske kjøretøy vil kreve mye av den nye infrastrukturen. Dersom alle nye biler fra 2025 skal være utslippsfrie, vil det komme like mange nye nullutslippsbiler hvert år som det finnes elbiler i Norge i dag. I tillegg vil mesteparten av nyttetransporten i byene, både vare- og kollektivtransport, være helelektrisk. Vi får med oss Ole Henrik Hannisdahl som bygger ut ladeinfrastrukur i Grønn Kontakt, og Roger Hertzenberg fra Uno X, som bygger ut fyllestasjoner for hydrogen. Hvordan kan infrastruktur for lading og hydrogen utfylle hverandre, slik at vi når klimamålene raskere? Er det ulike kunde- og kjøretøysegmenter som gjør at vi trenger begge, eller er kraft- og nettsystemet avgjørende? Frontene er ofte steile mellom tilhengere av elbil, og de som ønske seg hydrogenkjøretøy. Er det plass til alle?

Toyota Mirai. Foto: Toyota Norge
Hydrogenbilen Toyota Mirai. Foto: Toyota.no

Tunge kjøretøy

Også tunge kjøretøy må over på klimavennlig drivstoff, og må fylle og lade. ASKO er i en grønn særstilling i tungtransporten og tar i bruk alle løsninger som kan bidra til å gjøre kjøretøyflåten fossilfri i løpet av fire år. Fra før har de tatt i bruk ulike biodrivstoff, nå er de første batterilastebilene til ASKO på veien, og snart kommer også lastebiler drevet av hydrogen. ASKO tegner veikartet for oss: Hva skal til for at ASKO kan nå målet om fossilfri transport i 2020?

Næringslivets NOx-fond har vært vellykket med å redusere NOx-utslipp gjennom avgifter til fordeling gjennom fondet. Kan nærlingslivet igjen bruke sine virkemidler med et CO2-fond, slik at en CO2-avgift fører til effektive investeringer i klimavennlig tungtransport? Erling Sæther fra NHO forteller hvordan alle kan bli så foroverlente som ASKO.

2011-04-15 at 10-15-01

zerokonferansen 2016 logo

ZERO arrangerer 23.-24. november Zerokonferansen, Nord-Europas største klimaløsningskonferanse.

På konferansens andre dag gjennomfører vi parallelle sesjoner som tar opp noen de viktigste utfordringene og løsningene for verdens klima, med noen av verdens fremste eksperter på deres fagområder.

100% utslippsfri transport er mulig er en av sesjonene du kan oppleve som deltaker på årets konferanse. På bloggen vår vil vi i tiden fremover presentere alle sesjonene, under tagen ZERO16. Følg med fremover, og besøk konferansen nettside for å finne mer info og melde deg på!

www.zerokonferansen.no

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *